Klub Renault Espace

Pierwsze forum poświęcone Renault Espace i Avantime
Teraz jest 21 lis 2014, o 20:43


Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 kwi 2007, o 19:46 
Witam wszystkich.
Mam taki maly problem, pierwszy raz mam renaulta kupilem go z uszkodzona glowica.Glowica juz zrobiona i zalozona teraz zostalo ustawic rozrzad ale nie moge znalezc punktow do ustawienia kola pasowego walu a na walku rozrzadu jest punk ale jak ma byc ustawiony w innych autach to jest prostrze.Prosze o pomoc.Moj Espace III to 97 rocznik i zwykly 2.0 l silnik 8 zaworowy.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 maja 2007, o 10:01 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
Który silnik dokładnie? J7R czy F3R ?

_________________
Rysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 maja 2007, o 10:26 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
J7R

Installation

NOTE: DO NOT fit used belt. Belts for 829 engine and for J5R and J6R engines have 116 teeth. Sprockets may have round or square teeth. Ensure correct replacement timing belt fitted.

Ensure timing marks aligned:
TDC flywheel marks [2].
Camshaft sprocket and centre line of rocker shaft [6].
Crankshaft sprocket [7].
Auxiliary shaft sprocket and web on cylinder block [8].

1. J7R 720: Temporarily fit timing belt cover. Align mark [11]with pointer in timing
2. belt cover [1]. Fit timing belt. NOTE: Observe direction of rotation mark on belt.
3. Except J7R 720: Proceed as follows: NOTE: There are two types of auxiliary shaft housing. One with and one without adjusting screw [9]11018.
4. Auxiliary shaft housing without adjusting screw: Check clearance between auxiliary shaft housing and cylinder block with feeler gauge [10].
5. Install feeler gauge of 0,1 mm less than thickness measured in operation 4.
6. Slacken tensioner nuts 1/4 turn [5]. Allow tensioner to operate.
7. Turn crankshaft one turn clockwise.
8. Tighten tensioner nuts. Tightening torque: 25 Nm. Remove feeler gauge.
9. Auxiliary shaft housing with adjusting screw: Adjust clearance with adjusting screw [9]. Use a 0,1 mm feeler gauge.
10. Slacken tensioner nuts 1/4 turn. Allow tensioner to operate. Lightly tighten nuts.
11. Turn crankshaft three turns clockwise. Ensure flywheel timing marks aligned [2].
12. Check clearance between auxiliary shaft housing and cylinder block as described in operations 4 and 9.
13. Slacken tensioner nuts 1/4 turn, then tighten [5]. Tightening torque: 25 Nm.
14. Attach tension gauge to belt at . Tool No.Mot.1273.
15. Tension gauge should indicate 39 units. If not: Repeat tensioning procedure. Use tool No.Mot.1384 on upper nut [5]. J7R 720: Proceed as follows:
16. Slacken tensioner backplate nut [13].
17. Position tensioner backplate nut in centre of slotted hole. Tighten nut [13]. Tightening torque: 25 Nm.
18. Attach tension gauge to belt at . Tool No.Mot.1273.
19. Slacken tensioner nut [12].
20. Turn tensioner pulley anti-clockwise until tension gauge indicates 39±4 SEEM units. Use tool No.Mot.1135 [14].
21. Tighten tensioner nut [12]. Tightening torque: 50 Nm.
22. Remove tension gauge.
23. Turn crankshaft two turns clockwise.
24. Attach tension gauge to belt at . Recheck belt tension.
25. Install components in reverse order of removal.
26. 1991 : Refill cooling system.

F3R

Installation

1. Ensure timing pin located correctly [2].
2. Fit timing belt in following order:
Crankshaft sprocket
Auxiliary shaft sprocket.
Guide pulley.
Camshaft sprocket.
Tensioner pulley.
3.Ensure marks on belt aligned with marks on sprockets.
F3P: [4] & [5]10514.
F3R: [4] & [9]10514.
4. Slacken tensioner nut [6].
5. Screw an M6x45 mm bolt into timing belt upper rear cover until tensioner pulley contacts belt [7].
6. Apply firm thumb pressure to belt at .
7. Attach tension gauge to belt at . Tool No.Mot.1273 [8].
8. Screw in M6 bolt until tension gauge indicates the following [7]:
F3P: 25 SEEM units.
F3R: 36 SEEM units.
9. Tighten tensioner nut to 50 Nm [6].
10. Remove:
Timing pin [2].
Tension gauge [8].
M6 bolt [7].
11. Turn crankshaft three turns clockwise to TDC on No.1 cylinder. Insert timing pin [2].
12. Remove timing pin.
13. Apply firm thumb pressure to belt at .
14. Attach tension gauge to belt at . Tool No.Mot.1273 [8].
15. Tension gauge should indicate the following:
F3P: 23-27 SEEM units.
F3R: 33-39 SEEM units.
16. If not: Repeat tensioning procedure.
17. Install components in reverse order of removal.
18. Tighten crankshaft pulley bolt to 90-100 Nm.


Załączniki:
Komentarz: Rysunek do F3R
f3r.jpg
f3r.jpg [ 55.63 KiB | Przeglądane 395 razy ]
Komentarz: Rysunek do J7R
j7r.jpg
j7r.jpg [ 60.96 KiB | Przeglądane 359 razy ]

_________________
Rysiek
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 maja 2007, o 21:29 
Dzieki za odpowiedz.To jest silnik F3R. Tylko maly problem, po angielsku to Ja ani be ani me.Jakos ustawilem tak zeby znak na kole walka rozrzadu i znak na wale zgrywaly sie ze znakami na pasku rozrzadu.Mam nadzieje ze dobrze ustawilem.Pozdrawiam.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 maja 2007, o 08:17 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
Cytuj:
Ensure marks on belt aligned with marks on sprockets


No to chyba dobrze :-) Silnik działa? :-)

_________________
Rysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sie 2007, o 09:22 
a macie takie rysunki do 2.0 16V ? no i pytanie czy macie jak to po kolei rozbierać żeby za dużo nie rozbierać, mam problem bo auto jest sprowadzone ze szwajacri z książką serwisową. Ma 114 tys przebiegu i 2001 rok, ost przegląd w zeszłym roku w lipcu przy przebiegu 90 tys km, i teraz pytanie, wymienili czy nie :???: :???:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sie 2007, o 11:14 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
lukiasz napisał(a):
a macie takie rysunki do 2.0 16V ?


Jak nie zapomnę, to poszukam...

lukiasz napisał(a):
Ma 114 tys przebiegu i 2001 rok, ost przegląd w zeszłym roku w lipcu przy przebiegu 90 tys km, i teraz pytanie, wymienili czy nie :???: :???:


Mój miał 130kkm i też poprzedni właściciel nie wymienił. A wiecie dlaczego?
Mechanik w ASO Renault powiedział, że tam jest łańcuch i nie trzeba wymieniać...
Bez komentarza :evil:

_________________
Rysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sie 2007, o 13:18 
no dlatego chce tam zajrzeć, a że jestem ost bardzo leniwy to wole najpierw przejrzeć rysunki a potem sie za to zabrać a nie kombinować hehe w niedziele chce to zrobić więc prosze jakby co o jakieś materiały do zabawy,


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sie 2007, o 16:31 
Offline
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2007, o 12:13
Posty: 573
Lokalizacja: Lublin/Warszawa
Imię:
RokProdukcji: 1999
Moje auto: Espace III 3.0 V6 24V L7X
Grand: Nie
LPG: Nie
dex7 napisał(a):
Mechanik w ASO Renault powiedział, że tam jest łańcuch i nie trzeba wymieniać...

Jeśli to silnik 24V jak masz w opisie, to jest to niestety ten silnik na pasku. Pozostałe mają łańcuch. Zupełnie nie rozumiem, czemu akurat w tym silniku dali pasek a nie łańcuch. :(

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sie 2007, o 22:52 
no i gdzie te obiecane schematy? :roll:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 sie 2007, o 06:38 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
Napisałem, że poszukam. Nic nie obiecywałem.


Załączniki:
rozrzad16v.jpg
rozrzad16v.jpg [ 93.9 KiB | Przeglądane 366 razy ]

_________________
Rysiek
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 sie 2007, o 10:01 
obiecywałeś :lol:

kto ma 16V i robił rozrząd, czy jak zdejme samą łape/poduszke z osprzetem to pasek już będe miałna wierzchu żeby zobaczyć w jakim on jest stanie?

[ Dodano: 3 Sierpień 2007, 13:55 ]
a macie serwisówke jak sie po kolei za to zabrać czy musze na pałe rozkręcać wszystko w okolicy? :lol:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sie 2007, o 07:37 
Offline
Zaawansowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2007, o 18:01
Posty: 792
Lokalizacja: Warszawa
Imię:
RokProdukcji: Nie dotyczy
Moje auto: Inne
Grand: Nie
LPG: Nie
Jak tam u Ciebie z angielskim?

Kod:
Removal

NOTE: If timing belt is excessively noisy between idle and 2000 rpm a modified timing belt, tensioner and guide pulleys
is available, refer to dealer.
Raise and support 1. front of vehicle.
Remove:
Engine top cover.
RH splash guard.
Auxiliary drive belt.
2.
3. Support engine.
Remove:
RH engine mounting.
Blanking plugs from rear of camshafts.
Blanking plug from cylinder block [1].
4.
5. Lock flywheel with large screwdriver. Slacken crankshaft pulley bolt [2].
Turn crankshaft clockwise to setting position. Ensure grooves in camshafts aligned [3].
NOTE: Grooves located below cylinder head upper surface.
6.
Insert timing pin through hole in cylinder block and into crankshaft slot [4]. Tool No.Mot.1054.
NOTE: Ensure timing pin not inserted into crankshaft web balance hole [5]11642.
7.
8. Fit setting bar to rear of camshafts [6]. Tool No.Mot.1496.
Remove:
Crankshaft pulley bolt [2].
Crankshaft pulley [7].
Timing belt covers [8] & [9].
9.
10. Slacken tensioner nut [10].
11. Allow tensioner pulley to move away from belt.
Remove:
Tensioner nut [10].
Tensioner pulley [11].
Guide pulley (G1) [12].
Timing belt.
NOTE: DO NOT allow crankshaft sprocket to fall off crankshaft.
12.

Installation

1. Ensure timing pin located correctly in crankshaft [4].
2. Ensure grooves in camshafts aligned [3].
3. Ensure setting bar fitted correctly [6].
4. Fit new guide pulley (G1) [12]. Tighten bolt to 45 Nm.
Fit new tensioner pulley [11]. Temporarily tighten nut to 7 Nm [10].
NOTE: Ensure lug on rear of tensioner pulley located in groove in cylinder head.
5.
6. Remove crankshaft sprocket. Degrease sprocket. Degrease end of crankshaft. Refit crankshaft sprocket.
7. Fit timing belt in anti-clockwise direction, starting at crankshaft sprocket. Ensure belt is taut on non-tensioned side.
8. Degrease crankshaft pulley [7].
9. Fit crankshaft pulley [7].
10. Measure length of crankshaft pulley bolt [2]. Maximum length: 49,1 mm. If longer: Use new bolt.
11. Fit crankshaft pulley bolt [2]. New bolt: DO NOT oil. Used bolt: Oil threads and contact face.
Temporarily tighten crankshaft pulley bolt [2]. Leave 2-3 mm clearance between bolt contact face and crankshaft pulley
[7].
12.
Slacken tensioner nut [10]. Turn tensioner pulley clockwise until tensioner marks aligned [13] & [14]. Use 6 mm Allen key
[15].
13.
14. Temporarily tighten tensioner nut [10]. Tightening torque: 7 Nm.
15. Lock flywheel with large screwdriver. Temporarily tighten crankshaft pulley bolt [2]. Tightening torque: 20 Nm.
16. Mark camshaft sprockets and cylinder head with paint or chalk where indicated [16].
Remove:
Timing pin [4].
Setting bar [6].
Lock flywheel with large screwdriver. Tighten crankshaft pulley bolt a further 18. 100-130° [2].
19. Turn crankshaft two turns clockwise to setting position. Ensure timing marks aligned [16].
20. Insert timing pin through hole in cylinder block and into crankshaft [4].
21. Ensure camshaft setting bar can be fitted easily [6].
22. Ensure tensioner pulley marks aligned [13] & [14]. If not: Repeat tensioning procedure.
23. Tighten tensioner nut [10]. Tightening torque: 28 Nm.
24. Remove timing pin [4].
25. Refit blanking plug [1].
26. Fit new blanking plugs to rear of camshafts.
27. Install components in reverse order of removal.

_________________
Rysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sie 2007, o 08:49 
lepiej niż z francuskim hehe nic nowego nie ma wieć będzie norma może dzisiaj do niego zajrze,

dzieki


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sty 2008, o 21:56 
Panie i Panowie Dialogys lub Infotech i mamy większość informacji.
Są informacje po polsku, itp.


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL